Citat-mobil


on

The road to wisdom?

- Well, it’s plain and simple to express:
Err
and err
and err again
but less
and less
and less

 

(Piet Hein: The road to Wisdom, Grooks, 1996)


Att famla, snubbla, falla, igen och igen, men allt mer sällan, allt snabbare åter på fötter, allt fler följeslagare på vägen.

Från en som famlar - ett ode till de erfarna – till de beprövade, berövade, ärrade, garvade. Kunniga, kloka och vana vandrare. Bevandrade, luttrade och förfarna förhandlare i ovisshet, i komplexitet och förändring. Visa av prövningar och utmaningar. Erfarna av motgångar och misslyckanden.

Från en som snubblar – ett ode till de som erfarit – till de som upplevt och genomlidit den plåga som är ovissheten. Som sett och bevittnat, känt och förnummit och som sökt att hantera det komplexa och föränderliga i relation och i omvärld. Som både trotsat den förlamande skräcken att göra fel och den eviga hetsen – snabbare, färre, fler! Som stannat upp och satt ord på det svårfångade, ringat in de gäckande sanningarna och blivit vän med de återkommande fällorna.

Från en som faller– but less and less and less– ett tack till erfarenheten, mitt förvärv under en oförutsebar resa. Kostsamma insikter och dyrbara sanningar. En rikedom skördad längs vägen, visshet efter visshet. En växande tillgång – som fördjupas, förädlas, för att aldrig förskingras – ju oftare den delas med andra.

Vägen till vishet?
- Nåväl, den är uppenbar och enkel att se:
Dela
och dela
och dela igen
med fler
och fler
och fler

Johanna Steen, MiL Institute


on

... and often experience comes from bad judgement"

(Rita Mae Brown)


När chefer själva berättar om vad som har fått betydelse för deras utveckling som ledare är det framför allt utmaningar på jobbet, prövningar och misslyckanden som de tar upp (Johnson,2008). Särskilt viktigt är det att få, eller att anta, utmaningar tidigt i karriären. Uppdrag som utmanar det man tror sig veta om hur saker och ting - verksamheten, ledarskapet, organisationen och relationer - fungerar.

Det är lätt hänt i ledarskapssammanhang att tala om svårigheter och problem som vore de utmaningar och prövningar i en hjältemodig framgångssaga. Det är lättare att tala om övervunna hinder än om väggar där det tagit stopp, hinder man har slagit sig blodig mot eller projekt som man har tvingats överge. Och ändå ligger det en sanning i ordspråket:

 

"No physician is really good before he has killed one or two patients" (Indiskt ordspråk)

 

Uppmärksammar vi misslyckanden, (katastrofala) felbedömningar och misstag som de lärtillällen de är?  Till den grad som sig bör med tanke på vilken inverkan de kan få på individ, grupp och organisation? 


"If we could sell our experiences for what they have cost us, we’d all be millionaires" skrev Abigail Van Buren. Smärtsamma, plågsamma och kostsamma misstag. Och samtidigt, vilka ovärderliga rikedomar att sitta på. Inte bara för ens egen skull utan för utbyte med andra om man kan hitta de sammanhang där det är möjligt att dela med sig av erfarenheter vunna i framgång och motgång.

En framgångsrik erfaren chef är kanske inte alltid den med ständig medvind eller endast med framgångshistorier under bältet utan den som har misslyckats ofta och stort och som lyckas stanna upp och låta sig berikas av de erfarenheterna.

I mer än 30 år har MiL tillsammans med många av Sveriges mest erfarna chefer - det vill säga chefer som mött utmaningar, prövningar och misslyckanden - berett skapande rum för pröva nytt och lyckas, misslyckas, utvecklas och lära.

/Johanna Steen, MiL Institute


on

1978 genomfördes det första Svenska MiLprogrammet. I höst startar den 54:e omgången, nu under namnet MiLprogrammet för Erfarna Chefer (MEC54).

Över 30 år av ledarskapsutveckling som kan översättas i närmare 1000 böcker om ledarskap skrivna av de enskilda deltagarna. En insikt, en erfarenhet i taget har de tomma arken fyllts med personliga ledarskapsteorier. Orden på de (idag) vinröda böckernas försättsblad ljuder ännu lika starkt och sant:

”Ingen erfarenhet är viktigare och ingen teori fungerar bättre än den Du själv upplever, skapar och reflekterar över – gärna tillsammans med andra.”

Eftertraktad, dyrköpt och kanske lätt förskönad på CV – låt oss stanna upp och betrakta begreppet erfarenhet genom vad som sagts och tänkts av tidigare tänkare och se om vi kan bli varse något om oss själva.

/Johanna Steen, MiL Institute


on

Vi satt i varsin nedsjunken fåtölj tidigt en morgon för handledning. Jag minns inte riktigt vad vi pratade om men eftersom jag befann mig i skarven mellan universitet och arbetsliv kan jag tänka mig att jag satt och beklagade mig för att jag stod utan den erfarenhet som mina kollegor samlat på sig under åren.

”Kom ihåg att när folk säger att de har 25 års erfarenhet så betyder det egentligen att de haft ett år då de lärde sig något, och sedan 24 år då de har upprepat detta.” kontrade min handledare lite provocerande.

Jag antar att han ville stärka mitt deltagande och problematisera min något överdrivna respekt för de mer erfarna och hans kommentar har stannat kvar hos mig. Först som en tankeställare att inte omedvetet likställa erfarenhet med skicklighet och kompetens och sedan som en påminnelse att aktivt arbeta för att göra kompetens av mina erfarenheter.

Tolv månader senare är mitt första år på MiL Institute till ända och jag funderar på vad jag har lärt mig under året:

Om jag var dömd att basera de kommande 24 åren på mitt första års lärdomar – vad hade jag i så fall velat upprepa, förfina, förädla i 24 år till och vad hade jag inte velat göra om? Vad kommer jag med säkerhet upprepa trots att jag inte vill? Vad finns det som jag behöver stanna till och hämta upp – av övertygelser och visioner - som kanske har fallit bort längs vägen? Och för den som vill ha mer än ett års lärande, hur ser man till att behålla lust och nyfikenhet för att inte falla till repetition, repetition, repetition?

/Johanna Steen, MiL Institute


on

I MiL Institute bidrar vi bland annat till att öka integrationen och samverkan i de verksamheter som vi arbetar med. Vi påstår att de flesta problem i organisationer idag inte orsakas av brist på kunskap eller information. De orsakas av brist på integration!

Kontinuerliga förbättringar, då vi filar på och förfinar våra befintliga processer, sker bäst vertikalt. Innovation, då vi skapar genuint nytt, sker däremot bäst horisontellt i organisationer. Med ett allt större behov av innovation ökar kravet på integration – på samverkan över gränserna helt enkelt.

I en studie genomförd av CCL (Center for Creative Leadership) säger 92% av företagsledare i USA att Drive for innovation är den viktigaste sociala trenden som påverkar företagets strategier. De tre högst prioriterade frågorna för dessa chefer är:

1. Collaboration across functions (98%)
2. Empowering employees at all levels (97%)
3. Developing cross-organizational learning capabilities (91%)

Det är bland annat för att bidra till att skapa detta som MiL finns till. Och vi gör det genom allt mer verksamhetsintegrerad ledarskapsutveckling.

Samtidigt ser jag en allt större disintegration i samhället idag. Förtroenden rämnar och tilliten till förtroendevalda och institutioner, företag och organisationer minskar dramatiskt. Skandaler och demonstrationer avlöser varandra. Det är som att vi bär på en gnagande kollektiv känsla av att vi blir blåsta av alla hur vi än gör och hur vi än väljer. Och de som ännu inte har blåst oss har redan blåst oss – de har bara inte blivit upptäckta ännu.

Vårt statsbärande parti har nyligen genomfört en flagrant omskrivning av sin egen historia. De plagierar ordagrant sina allianspartners arbeten – utan hänvisning – i debattartiklar. Två i tiden närliggande händelser som högste chefen för detta parti, tillika vår statsminister, bagatelliserar. Hos mig väcker detta frågor om ledarskap och kultur. Vad vittnar detta om? En organisationskultur där det är OK att ljuga och att stjäla? ”Stolen with pride” får numera en annan, mer negativ klang.

Ungefär samtidigt som jag tänker om detta läser jag i Fast Company om Åtta hemligheter bakom kreativt tänkande där den hemligaste hemligheten av alla är – att stjäla från andra.

Själv låter jag mig inspireras av artikeln där det hävdas att ”Interesting solutions begins with interesting problems”. Och visst är ovanstående problem högintressanta som därigenom kan sporra oss till spännande lösningar. För det är ju här det blir hoppfullt. Alla trender skapar sina egna mottrender. Så därför får vi snart se mer av värdighet, integritet och ärlighet. Det finns ju där redan! Det är bara det att det överskuggas av så mycket annat just nu. Därför ska jag själv göra vad jag kan för att andra tydligare kan se detta hos mig i det jag gör. Och jag ska göra vad jag kan för att stärka det när jag ser det hos andra. Dessutom ser jag det som att skälen till att MiL finns till blir ännu mer intressanta och stimulerande – och inte minst – angelägna.
Strategiskt arbete i ledningsgrupper
MiLseminarium - 23 mars 2018 i Göteborg   Under seminariet kommer vi att försöka avdramatisera detta med strategiarbete. Vi vet att det mesta som har med strategi av många upplevs som ”flummigt...
Läs mer...
MiL Foundation Forum Leadership Conference 2018
Is cross-functional collaboration key for your organization to succeed? If so, welcome to a unique leadership conference where we explore challenges and possibilities in cross-functional collaborat...
Läs mer...
En kultur där vi gör varandra bra
MiLseminarium - 20, 21 och 24 november ...och ett ledarskap som inspirerar till förnyelse De flesta förändringsinitiativ ger inte önskade effekter. Inte heller våra ambitioner om förnyelse och agili...
Läs mer...
Steg mot tillit – en bok för chefer
"Tillit är ett av de tillstånd som du, som chef, förväntas skapa tillsammans med andra för att åstadkomma resultat. Tillit har också andra existensberättiganden. Tillit får oss att bli lyckligare och ...
Läs mer...
Strategi, hjärnan och ledningsgrupper - hur hänger de ihop?
Strategi, vad är det egentligen? Varför blir det ofta för lite strategiskt och för mycket operativt arbete i ledningsgrupper? Passar jag som chef i strategiska situationer? Hur fungerar hjärnan när de...
Läs mer...
Almedalsveckan: Vad sker om chefen testade mer och nöjde sig med ”gott nog”? Hur kan vi ompröva misslyckandets värde?
Under Almedalsveckan 2017 lyfter MiL Foundation Forum viktiga samhälls- och ledarskapsfrågor i Donnerska husets aula. Vårt program avslutas med en reflektion kring de samtal som förts under dagarna ...
Läs mer...
Almedalsveckan: I en kultur som är besatt av framgång - hur kan vi ompröva misslyckandets och förnöjsamhetens värde?
Under Almedalsveckan 2017 lyfter MiL Foundation Forum viktiga samhälls- och ledarskapsfrågor i Donnerska husets aula. I ett inledande panelsamtal möter du våra värdar och de frågor de kommer lyfta u...
Läs mer...
Almedalsveckan: Om vikten att våga lida nederlag – hur kan vi ompröva misslyckandets värde?
Under Almedalsveckan 2017 lyfter MiL Foundation Forum viktiga samhälls- och ledarskapsfrågor i Donnerska husets aula. Axel Carlberg, doktor i etik, är värd för ett samtal kring vikten att ompröva mi...
Läs mer...
Almedalsveckan: Vad är gott nog? Om prestation, perfektion och press i vardagen
Under Almedalsveckan 2017 lyfter MiL Foundation Forum viktiga samhälls- och ledarskapsfrågor i Donnerska husets aula. Johanna Malmström och Johanna Steen är värdar för en workshop där du får möjligh...
Läs mer...
Almedalsveckan: På jakt efter den lekfulla och djärva organisationen – hur skapa mer experimenterande i vardagen?
Under Almedalsveckan 2017 lyfter MiL Foundation Forum viktiga samhälls- och ledarskapsfrågor i Donnerska husets aula. Göran Alsén, MiL Institute och Björn Zackrisson, Skånevård Sund, söker efter djä...
Läs mer...