Tårtfabriken – ett organisationslaboratorium
I Tårtfabriken utmanas deltagarna att starta, driva och utveckla en fabrik. Passar stora grupper som vill förflytta sig snabbt på kort tid i en specifik fråga. Tårtfabriken är ett upplevelsebaserat organisationsspel där deltagarna tillsammans utmanas att starta, driva och utveckla en tårtfabrik, så att den blir effektiv, kompetent, kvalitetsmedveten, lyhörd och kreativ. Allt detta i sker i en kravfylld miljö med realistiskt tryck från konkurrenter, leverantörer, kunder och ägare.
Grundkonceptet för fabriken är ett drama som drivs fram utifrån deltagarnas agerande och spelledningens interventioner. Omstrukturering i form av att organisationer slås ihop, produkter utvecklas och marknaden svarar. Tidsbrist, resultatkrav och förändringsarbete. Handlingen kan skruvas mot specifika fenomen som affärsutveckling, ”diversity”, produktutveckling. Andra fenomen som ledarskap, kommunikation, team, gränser och förändringsprocesser är ständigt närvarande.