Citat-mobil


on

Greger-Helena-1024x512_20190320-131400_1.jpg

Del 1 (2)

Organisationer har begränsad nytta av karismatiska talare, inspiratörer och estradörer. Vad organisationer behöver är medarbetare som förstår och tar sin roll samtidigt som de uppfyller organisationens mål. Det vill säga personer som använder de resurser som erbjuds och som skapar goda samarbetsformer med de övriga som ingår i systemet.

När vi har kunskap om den organisatoriska kontext vi verkar i blir vi också bättre på att förstå och ta vår roll. När vi har medvetenhet om våra egna och andras drivkrafter kan vi i högre grad bidra till motivation och utveckling för både medarbetare och organisation. Detta är en av anledningarna till att begreppet ”roll” och ”rolltagning” har ett centralt fokus i ledarskapsprogrammet MiL Personligt Ledarskap (MPL). Deltagaren utgår från sin rollförståelse i arbetet med utvecklingsbehov, självinsikt och teamarbete.

Målet med MiL Personligt Ledarskap är ”Att du med kraft och säkerhet ska kunna agera i din roll”. Greger Åsard, en av programcheferna berättar om hur han ser på kopplingen mellan rolltagning och ”personligt ledarskap”:

När man pratar om personligt ledarskap så uppfattats det ofta som något väldigt personligt. Man undrar: ”Har jag rätt personlighet?” Är jag lämplig som ledare?”

Jag tycker nog snarare att det handlar om att förstå sitt sammanhang. Att ha titeln chef eller projektledare är en funktion man fyller för organisationen. Det spelar ingen roll om jag har jättebra kommunikationsfärdigheter eller om jag är en charmerande person om jag inte har pejl på vad det är jag förväntas uträtta och vad vi tillsammans ska åstadkomma: ”Vad behöver jag förstå, vad behöver människor omkring mig förstå, för att kunna åstadkomma resultat?”

Detta är personligt ledarskap i betydelsen att ”jag” behöver förstå någonting, men det är inte nödvändigtvis personligt i betydelsen att jag behöver utveckla mig som person, om vi med det menar bli något annat än det jag redan är.


Roll, funktion och arbetet med att uppnå det gemensamma syftet

roll_www.pngMiL Personligt Ledarskap har man baserat arbetet med ”rolltagning” på ett rollbegrepp utvecklat av ”the Grubb Institute” i London. Bilden till höger illustrerar rollens position i skärningspunkten mellan systemet vi ingår i, dess kontext och vår person.

System

När vi arbetar tillsammans för att uppfylla ett gemensamt och övergripande syfte är vi del av ett system. Ett företag, en organisation, är ett system, men även ett team eller en avdelning inom organisationen kan ses som system.

Person

När vi blir en del av en organisation bär vi med oss vår person - den vi är, våra värderingar, erfarenheter, behov och ambitioner samt vårt syfte med att vara i organisationen.

Roll

Som anställd är vi där för att ”göra” en roll, dvs. fylla en professionell funktion som organisationen har behov av för att uppfylla sitt syfte, till exempel funktionen att arbetsleda ett visst team.

Kontext

I vår roll har vi stöd av resurser i vår kontext, t.ex. kollegor, strukturer, verksamhetsmål, affärsidé, möten, organisationsstruktur, företagets värderingar, olika belöningssystem, ekonomiskt kapital och processer.

 

När vi presterar i vår roll behöver vi ofta balansera eller verka för att våra personliga behov, systemets syfte och mål, samt de resurser som finns i systemet inte motverkar varandra. När alla i systemet agerar i sina roller utvecklas systemets kultur. Det kan innebära beteenden som både främjar och hindrar systemet att realisera sitt syfte.

 

Vilket system är du en del av? Vad är möjligt att göra i din roll och vad är svårt?

Läs del 2 - Har du förstått syftet med systemet?

 

Programmet

Läs mer om MiL Personligt Ledarskap…

 

 


on


on

idegrunden_698x400px-LinkedIn.png

 

Respektfulla konfrontationer mellan olikheter är en förutsättning för utveckling. Ett förtroende som bygger på ömsesidighet är överlägset ensidig kontroll.

Delägarskap i idéer frigör entusiasm och kreativitet vilket skapar kvalitet och effektivitet. Allt detta går att påverka.

Varje människa bär på ett ansvar för sina val. I ett ledarskap innebär detta att varje ledare har ett ansvar för att utveckla sina egna synsätt och sörja för sin egen utveckling. Varje människa har utöver det också ett ansvar gentemot sina medmänniskor och vår gemensamma omvärld.

Ett gott och framgångsrikt ledarskap bygger på att i handling och reflektion tillägna sig de värderingar och förhållningssätt som gör att man med känsla för situationens förutsättningar och möjligheter gör rätt saker, på rätt sätt och i rätt tid.

Den viktigaste grunden för ett gott ledarskap är förmågan att med inlevelse förstå människor, verksamheter och affärer.

Vi utgår ifrån att ledarskap först och främst är ett aktivt förhållningssätt och att det skapas i samverkan med andra.

 

– Ur MiL Institutes idégrund ...


on

Ett MiLprogram under åtta halvdagar november 2015 – maj 2016

b2ap3_thumbnail_chefer_illu_300.jpgVi menar att de flesta chefer behöver bli mer kreativa i sitt ledarskap. Chefer måste kunna skapa en miljö som inspirerar medarbetarna till kreativitet och innovation. Oavsett om det handlar om att ta fram en marknadsstrategi för att vinna nya kundgrupper, förkorta utvecklingstiden för produkter eller hitta bättre sätt att leverera tjänster.

Kreativitet är en konkurrensfördel, kanske den största?

  • Vad kan vi lära från organisationer som har en lång tradition av kreativt arbete?
  • Hur kan man skapa kreativa miljöer och sammanhang för sitt team?
  • Vad innebär rollen för chefen som kreativ facilitator?
  • Hur leder du ditt team till att skapa en innovationsplan kopplat till övergripande strategier?
  • Hur skapar du ett kreativt samarbete i ditt eget team och med andra delar i organisationen?
  • Hur kan ett coachande ledarskap förbättra teamets kreativitet?

Dessa frågeställningar är några av dem vi kommer att ta upp i MiL Institutes nya program som vänder sig till dig som vill utveckla ditt kreativa ledarskap. Under åtta halvdagar får du verktyg, idéer, tips och stöd om hur du på ett kreativt sätt kan leda ditt team.

 

Datum

 

Åtta halvdagar 08.30 – 13.00 inklusive lunch

  1. Mina mål för ett mer kreativt ledarskap - 5 november
  2. Hur får vi igång kreativiteten? - 23 november
  3. Att leda med vision och mål - 17 december
  4. Coachande ledarskap gör medarbetare mer kreativa! - 25 januari
  5. Att leda kreativa processer - 9 februari
  6. Kreativitet och förändring - 11 mars
  7. Vart tar du ditt team och följer de dig? - 15 april
  8. Ta hand om dig och din kreativitet! - 10 maj

Plats

MiL Institute, United Spaces, Klarabergsviadukten 63, Stockholm

Pris

35 000 kr exkl. moms.

 

Anmälan

 

Anmälan till programmet Kreativt ledarskap görs till:

Tone Lennesiö, tone.lennesio@milinstitute.se eller telefon: 08-406 63 31

 

Programledning

 

ElisabethBackElisabeth Back
I koncernledningen för Fagerhult med ansvar för varumärke, innovation och marknadsföring. Innan dess var hon global innovationschef på The Absolut Company och nordisk marknadsdirektör för Henkel.

johannabaagoe100Johanna Baagøe
Johanna arbetar med ledarutveckling och ledningsgrupper som konsult i MiL Institute. Hon har 15 års chefserfarenhet från olika positioner i näringslivet.

 


on

- Avboka föreläsaren och prata med varandra istället

b2ap3_thumbnail_apsis_lenab.jpgBilden av ledarskap och de utmaningar ledaren ställs inför är i förändring. Det är särskilt övergången från industrilogik till kunskaps- och tjänstelogik som har fått stor betydelse för vilka frågeställningar dagens ledare behöver hantera.

Att leda kunskapsarbete handlar om att skapa sammanhang för kunskapsutveckling och samverkan. Som ansvarig för de interna ledarskapsdagarna är det bra att ställa sig frågan – ska vi lyssna utåt en dag eller vill vi skapa ett gemensamt rum där vi pratar med varandra istället?

Vår erfarenhet gör att vi förespråkar det senare alternativet men även aktuell forskning understryker vikten av att etablera gemensamma forum för utvecklingsarbete:

  • Utveckling av intellektuellt och socialt kapital
    Intellektuellt kapital byggs genom att kunskap delas och kombineras. För att detta ska ske behöver människor mötesplatser, vara motiverade och ha positiva förväntningar på att detta delande av kunskap leder till något värdefullt. Utveckling av intellektuellt kapital möjliggörs av socialt kapital. Socialt kapital finns inbäddat i nätverk, utvecklas över tid och skapar ett fundament av tillit och samverkan.

  • Kompetens, samverkan och autonomi
    Modern motivationsforskning pekar på betydelsen av att få utvecklas och känna sig kompetent, samverka med andra och få agera utifrån ett visst mått av autonomi.

När vi ser människan som meningssökande varelse som går igång på att lösa viktiga problem tillsammans med andra så behöver vi inte underhålla, inspirera eller motivera. När vi erbjuder människor en lärande och samverkande arkitektur så ger vi förutsättningar för förnyelse samtidigt som vi möter deras behov av mening.

Så låt inte era viktigaste resurser sitta passiva med blicken riktad mot en föreläsare som pratar bort den värdefulla tid ni har tillsammans – prata med varandra istället! Och om ni ska bjuda in en expert utifrån – ta in någon som kan hjälpa er skapa en arena att mötas och lyssna till vad som utspelar sig i mellanrummen.

/Lena Bergström, VD MiL Institute


Referenser:
Ryan, R. M. & Deci, E. L. 2000, "Intrinsic and extrinsic motivations: classic definitions and new directions", Contemporary educational psychology, vol. 25, pp. 54‐67.

Nahapiet, J. & Ghoshal, S., Academy of Management Review, 1998, vol. 23 no. 2, pp. 242-266 Social Capital,Intellectual Capital, and the Organizational Advantage

Business as usual. Eller?
Snart är det business as usual. Eller? Online Workshop   Vi blickar tillbaka för att kunna se framåt Sverige och världen öppnar igen. Restriktioner hävs. Allt färre medarbetare jobbar hemifrå...
Läs mer...
MiLs Chefsstöd
Under den pågående coronapandemin är hela samhället satt under stor press. Läget är i snabb förändring, mängder av ny information behöver hanteras, svåra beslut behöver fattas kontinuerligt, ibland tr...
Läs mer...
Lär dig samtalsstöd för medarbetare i kris
Ytterst handlar det om att som ledare och HR-personal bidra till att säkra lugnet hos medarbetare. Virtuell Workshop   Lär dig samtalsstöd för medarbetare i kris Utbildningen ger dig grundläg...
Läs mer...
Vilka är ledningsgruppens största utmaningar?
I MiLprogrammet för erfarna chefer, där deltagarna är medlemmar i en eller flera ledningsgrupper ges många möjligheter att dela erfarenheter vad gäller ledningsgruppsarbete och lära av varandras utm...
Läs mer...
Samordnad självständighet
All organisering innebär specialisering. Specialisering medför gränser. Snabbt blir dessa gränser allt för starka. Så till den grad att vi benämner dem som silos, murar och stuprör. Meningsfull hel...
Läs mer...
Riktning, samordning och vilja - MiLworkshop
 14 november i Malmö och 15 november i Stockholm.   MiLworkshop   Riktning, samordning och vilja Vad ett gott ledarskap är skiljer mellan branscher och organisationer. Varje företa...
Läs mer...
Create and implement strategic foresight
October 21 in Stockholm, October 22 in Göteborg & October 23 in Malmö WORKSHOP   Create and implement strategic foresight Do you want to learn how to create and implement strategic fore...
Läs mer...
Hur arbetar vi med strategi i en turbulent och komplex tid?
17 oktober i Stockholm och 18 oktober i Malmö MiLseminarium   Hur arbetar vi med strategi i en turbulent och komplex tid? Strategiplaner och affärsplaner fyller många chefers arbetsvardag. Sa...
Läs mer...
Är du riktigt klok? – MiLseminarium
7 oktober i Malmö   MiLseminarium   Är du riktigt klok? Om praktisk vishet och att vara klok på riktigt Förmågan att tänka och agera klokt har alltid värderats mycket högt inom ledarska...
Läs mer...
Processdesign av utvecklingsarbete – workshop
13 september i Malmö MiLworkshop   Processdesign av utvecklingsarbete Denna workshopen kommer handla om att designa strategiska förändringsprocesser på ett sätt som ger goda förutsättningar...
Läs mer...