Hur arbetar vi med strategi i en turbulent och komplex tid?
17 oktober i Stockholm och 18 oktober i Malmö
MiLseminarium
Hur arbetar vi med strategi i en turbulent och komplex tid?
Strategiplaner och affärsplaner fyller många chefers arbetsvardag. Samtidigt hörs röster som pekar på att omvärlden – med teknikskiften, globalisering som pådrivare – förändras i en takt som gör att strategiarbete blir mer eller mindre meningslöst.
Istället för att arbeta utifrån en masterplan så vinner det agila arbetssättet allt större terräng. Det agila arbetet sker i iterativa loopar där organisationen löpande utvärderar om de ska fortsätta på inslagen kurs eller om förändringar krävs. Det är ett arbetssätt som delar vissa tankar med traditionen kring ”lärande organisation” där just ”lärande loopar” utgör en viktig del.
Under det här seminariet utforskar vi om och på vilket sätt, strategi har en roll att fylla i framtidens organisation eller om det tillhör det förgångna.
Utgångspunkten är en tanke om en strategiprocess – från analys till uppföljning – som kännetecknar arbetet i många organisationer.
Hur ser det ut i organisationer idag vad gäller överensstämmelse mellan strategiskt arbete och ökade krav på föränderlighet och agilt arbete? Hur går detta att förena? Vilka är verktygen som behövs för att kunna arbeta mera iterativt i det strategiska arbetet?
Det här seminariet är också en chans att få inblick i MiLprogrammet för erfarna chefer och träffa Ulf Johansson som är programchef i programmet år 2020.
Varmt välkommen till detta MiLseminarium!
Värd
Ulf Johansson
Ulf är professor i företagsekonomi med fokus på marknadsföring och strategi. Han har publicerat ett stort antal artiklar och böcker, senaste boken är Consuming IKEA. De senaste 15 åren har Ulf balanserat forskning med uppdrag i MiL Institute, bland annat som programchef i MiLprogrammet för erfarna chefer. Ulf har lång erfarenhet av att arbeta med utveckling av höga chefer inom kommun, tillverkningsindustri, livsmedelsindustri och teknikkonsultföretag. Ulf är också föreståndare för Centrum för handelsforskning vid Lunds universitet där man bland annat bedriver tvärvetenskaplig forskning kring förändringar i konsumtionsvanor, såsom ökad e-handel.
Anmälan
STOCKHOLM
Tid: Torsdagen den 17 oktober, klockan 13:00-15:00
Plats: United Spaces, Waterfront Building, Klarabergsviadukten 63
MALMÖ
Tid: Fredagen den 18 oktober, klockan 9:00-11:00
Plats: STUDIO Meetingpoint, Nordenskiöldsgatan 24