Ulf Johansson
Ulf är professorn i företagsekonomi som skrivit boken om hur vi konsumerar IKEA men som annars forskar kring strategi och marknadsföring. Hans första kontakt med MiL Institute kom i slutet på 90-talet då han som nybliven prefekt deltog i ett internt ledarskapsprogram. Det var då hans intresse för ledarskap väcktes och de senaste 15 åren har Ulf balanserat forskning med uppdrag i MiL Institute, bland annat som programchef i de fyra senaste omgångarna av MiLprogrammet för erfarna chefer.
Utöver MiLprogrammet för Erfarna chefer är Ulf en van programchef och handledare inom diverse företagsinterna ledarskapsprogram för höga chefer inom kommun, tillverkningsindustri, livsmedelsindustri och teknikkonsultföretag.
Sedan 2013 är Ulf föreståndare för det nystartade Centrum för handelsforskning vid Lunds universitet där man bland annat bedriver tvärvetenskaplig forskning kring hur förändringar i konsumtionsvanor såsom ökad e-handel och allt kunnigare kunder kan komma att påverka allt från frågor kring infrastruktur och ledarskap.
Ulfs egen forskning fokuserar marknadsföring och strategi och han har publicerat ett stort antal artiklar, samt fem böcker, senast boken: Consuming IKEA, en bok om hur människor konsumerar IKEA och om hur IKEAs strategier varierar i olika delar av världen
Ulf är doktor i ekonomi och professor i företagsekonomi vid Företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet. I MiL Institute sedan 1999.